Foto's evenementen

eerstefileooit

Filmpjes

Partner:

PWC

 

logo fehac 150-116

 

Inloggen

PAC op facebook:

FacebookLogo

================ W I L L Y S  =================

Dat is nu typisch een automerk, dat door de jaren heen wereldwijd veelal op een foute wijze werd en wordt geschreven !

    .   Willys / Willys Knight ; 1914  - 1963

        Willys - Overland Co, Toledo, Ohio.   

     .   Willys Overland do Brasil SA, Sao Paulo; 1958  - 1967  

         Ford Willys do Brasil, Soa Paulo; 1967 - 1970

    .    Willys Motors (Australia) Pry Ltd, Brisbane; 1958  - 1972

John North Willys (1873  - 1935):

Na de Edwards Motor Co of New York, bouwers van de EDWARD-KNIGHT-cars en de GARFORD Manufacturing Co of Elyra, Ohio overgenomen te hebben produceerde John Willys in 1914 de eerste WILLYS-KNIGHT-automobielen met een schuivenmotor. In de loop van de jaren onderging de fabriek nog een aantal wijzigingen en ontliep ook de financiële problemen niet.

De drang naar een kleine en goedkope auto bracht de fabrikant er toe in 1927 een model met de naam WHIPPET op de markt te brengen met een 2.1 liter motor. In 1928 was een WHIPPET zelfs $5,= goedkoper dan de A-FORD !  (Tussen maart 1930 en mei 1932 was John Willys US-Ambassador in Polen !)

Na zijn terugkomst in Amerika introduceerde hij in 1937 de opvolger van de WHIPPET in de vorm van

het model, de "77"  met voor die tijd een hoogst moderne carrosserie met een schuine radiateur en gedeeltelijk ingebouwde koplampen: een vier-cilinder uitvoering, die $ 100,= goedkoper was dan een FORD.  Na weer een faillissement te boven zijn gekomen op 15 augustus 1935 stierf John Willys 11 dagen later.

Twee jaar later verscheen het model "1937", de "duikboot", op de markt met een grote sprong in de productie als gevolg: 76.000 stuks. Echter, het jaar daarop dook het getal naar 16.000 !

In 1939 nam Joseph W. Frazer (ja, die van KAISER-FRAZER !) het roer over. Hij liet het front wijzigen (een soort Shark-nose á la GRAHAM 1938) en installeerde hydraulische remmen; hij noemde die uitvoering "WILLYS OVERLAND". Twee jaar later veranderde hij de type-aanduiding naar "Americar".

7 december 1941: Amerika werd betrokken bij de Tweede Wereldoorlog en over het hele land draaide de auto-productie daarna op oorlogs-productie.

Maar nog even een stapje terug in de geschiedenis:

Evenals FORD streefde ook de WILLYS-importeur, H. Sieberg in Amsterdam, ernaar de kostprijs van de WILLYS-automobielen zo laag mogelijk te houden. Door bij de invoer van een auto uit Amerika in onderdelen de kosten zo laag mogelijk te houden, kon men veel besparen in de invoerrechten en vrachtkosten. Reden dan ook dat de importeur in een nieuwbouw aan het Scheldeplein in Amsterdam ertoe overging WILLYS-automobielen te assembleren, te beginnen met het model 1938. (zelfs speciaal voor het Nederlandse publiek ontwikkelde men een 6-raams-sedan)

Zodoende had de Gemeente Amsterdam toentertijd 2 auto-assemblage-bedrijven binnen haar grenzen !

Donkere jaren:

Na VE-day werden wij overrompeld met een enorme variatie van Amerikaans-/Canadees- en Engels leger-materiaal. Geheel nieuw voor ons was de kennismaking met de JEEP. Hieromtrent zou heel veel te vertellen zijn, maar voor wat WILLYS betreft is te melden, dat deze fabriek tussen december 1942 en de zomer van 1945 361.00 stuks fabriceerde en FORD ter aanvulling op de grote vraag nog eens 277.000 exemplaren.

Hoe ging het verder met WILLYS ? Op basis van de JEEP ontwikkelde men een VredesJEEP, een Stationcar en een JEEPSTER, een open vier-zitter voor de jonge generatie.

De vraag naar nieuwe auto's was ook na de oorlog erg groot in Amerika en WILLYS wilde ook daarin mee spelen. In 1952 verscheen de Aero-serie als Aero-Wing, Aero-Ace en Aero-Eagle, doch deze lagen te hoog in prijs in relatie tot de "Grote Drie".

Uiteindelijk, in april 1953 nam de KAISER-FRAZER-fabriek WILLYS over, maar in 1955 was het voor de WILLYS-Aero in de USA "einde verhaal", had echter nog enig vervolg in de daarop volgende jaren in Brazilië.

En de JEEP ? 1963 werd het begrip JEEP als 4x4-terreinvoertuig een geregistreerde merknaam. Via KAISER, de JEEP Corporation, AMERICAN MOTORS en uiteindelijk CHRYSLER heeft dit oorspronkelijk "grappige" wagentje alle stormen van de tijd overleeft en is nog altijd geliefd, zowel bij de jonge als de oudere generatie ............. !

WILLYS: een vergeten naam .........;      JEEP: een onuitwisbare oorlogs-herinnering !

Joomla 3.0 Templates - by Joomlage.com