Voor echte liefhebbers – met echt geld

Door: Wim Oude Weernink


De passie voor historische auto’s kreeg in Frankrijk al een serieuze status toen Marc Nicolosi 38 jaar geleden in een kleine hal bij Bastille zijn eerste Retromobile organiseerde. Anno 2013 is het wereldwijd misschien inmiddels de belangrijkste beurs voor liefhebbers en verzamelaars van echt historische automobielen en aanverwante zaken. De jongste editie – gehouden van 6 tot en met 10 februari in twee hallen aan de Parijse Porte de Versailles onder regie van de bevlogen organisator Francois Melcion - overtrof alle eerdere, zowel inhoudelijk als qua aantallen bezoekers.


Vooral de serieuze deelname van aanvankelijk de grote Franse merken en nu ook BMW en Mercedes-Benz maken van deze Franse expositie een platform voor de historische autobeweging. Met als consequentie dat het hobbyaspect wel steeds meer wordt overvleugeld door de verzamelwoede van collectioneurs met ruime portefeuilles.
Maar… de ware speurneus vindt in Parijs heus wel iets van zijn gading. Kwaliteit mag trouwens een zekere prijs hebben. Echte Franse literatuur – oude tijdschriften (La Vie de l’auto, Omnia, L’Ilustration), foto’s of brochures van minder bekende Franse constructeurs - is er voldoende, vaak met een sterk accent op artistieke illustraties. Hetzelfde geldt ook voor onderdelen van de populaire merken al moet je voor echte koopjes toch naar de regionale Franse ‘bourses d’échanges’ (ruilbeurzen).


Uiteindelijk is Retromobile een sfeerbepalende expositie die zijn weerga niet kent. Nieuws was er ook, nota bene van een dubbele presentatie door het Louwman Museum (voor het eerst met een stand in Parijs) en de Mercedes-Benz Classic Collection. In een unieke samenwerking hebben deze musea de twee overgebleven zeldzame chassis uit een serie van tien Benz & Cie sportwagens uit 1910 niet alleen perfect gerestaureerd maar tevens van nauwkeurig gereconstrueerde koetswerken voorzien. Het betreft namelijk in 1910 succesvol deelnemende exemplaren aan de in Duitsland populaire Prinz Heinrich Fahrt die sinds 1907 werd verreden.
De twee auto’s – een 21/80 PK (5,4 liter) en een 22/80 PK (5,7 liter) - waren technische mijlpalen, want voorzien van vier kleppen per cilinder via stoterstangen. De carrosserieën van deze in detail licht afwijkende auto’s kenmerkten zich door een ranke naar achteren toelopende torpedovorm. Dat, samen met de 80 PK, stelde de auto’s tot een topsnelheid van 160 km/uur in staat. De Prinz Heinrich Fahrt (genoemd naar Prinz Heinrich van Pruisen, de broer van keizer Wilhelm) was eerst een betrouwbaarheidsrit door Duitsland over een afstand van ongeveer 2000 kilometer. De eerste ‘race’ editie van 1908 werd gewonnen door Fritz Erle in een Benz, daarna won Willhelm Opel de rit en in 1910 zegevierde Ferdinand Porsche in een Austro-Daimler. Dat jaar reed Fritz Erle de Benz die nu in tot het Louwman Museum behoort naar een 5e plaats; het exemplaar van de Mercedes-Benz Classic Collection werd 11e in handen van Carl Neumaier. De twee chassis van genoemde auto’s werden in de jaren negentig teruggevonden, na een opmerkelijke ‘loopbaan’ die via Australië liep. Binnenkort staan de auto’s uiteraard in de respectieve musea.


Het hoge profiel van Retromobile trekt de laatste jaren ook de internationaal gerenommeerde veilinghuizen naar Parijs. Het Franse Artcurial stelde het aanbod tentoon in de expositiehal zelf, met op 8 februari de veiling. Dat werd een financieel klapstuk want de opbrengt van 14,6 miljoen euro betekende een record voor een veiling van historische auto’s en aanverwante zaken op Franse bodem. Nee, voor koopjes moest je hier niet zijn. Het topstuk – een Talbot-Lago racewagen uit 1936 - bracht maar liefst 1.461.800 euro op! Tussen al dat klassieke snoepgoed ontdekte ik echter toch een pareltje: een Delahaye type 32L limousine uit 1912, een ongelooflijk elegante automobiel, nog helemaal in zijn originele staat en meer dan 100 jaar! (gedocumenteerd) in bezit van één familie. Daarvoor leek me de het succesvolle bod van 33.358 euro geen cent te veel. Bonhams deed het met ruim 13 miljoen euro in het majestueuze Grand Palais (ooit de plaats waar de Parijse Salon de l’Auto plaatsvond) niet veel minder. € 828.000 voor een Bentley 6½ litre Speed Six werd het topstuk, maar helaas: hier ook geen koopjes.

Bijschriften:

P1000521   P1000522

Tweemaal de Prinz Heinrich Benz: de mooie 16-kleps viercilinder motor van Louwman’s exemplaar en de complete auto van Mercedes-Benz collectie. Het koetswerk van beide auto’s nauwkeurige reconstructies op originele chassis.

Delahaye Type 32 2

Op de veilingen waren geen koopjes te halen maar deze Delahaye type 32L uit 1912 met origineel koetswerk was een snoep je, voor ruim 33.000 euro bij Artcurial. De auto verbleef meer dan 100 jaar in een familie.

P1000519

Tussen schitterende automobielen veel zeldzame automobilia en literatuur van voornamelijk Franse oorsprong.

P1000518

De Franse industrie haalde verschillende topstukken uit eigen collecties naar Retromobile, zoals deze Renault DG met victoria koetswerk van Rothchuild op een verlaagd ‘surbaisee’ chassis uit 1913.

Joomla 3.0 Templates - by Joomlage.com